ROZVOJ ŘEČI, FONOLOGICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ (ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST)
Cílová skupina:
Kurz je určen: učitelům MŠ, učitelům přípravných tříd, členům školních poradenských pracovišť, dále učitelům 1. a 2. třídy ZŠ, kteří mají hlubší zájem o problematiku připravenosti dítěte v začátcích školní docházky, resp. chtějí získat hlubší poznatky o možnostech podpory dítě s dílčími nezralostmi.
Vzdělávací cíl:
Cílem programu je blíže seznámit pedagogy s vhodnou stimulací řeči ve všech jejích rovinách. Důraz při stimulaci v jednotlivých rovinách je kladen na posloupnost v řazení podnětů od jednodušších po složitější tak, jak se daná schopnost, dovednost rozvíjí, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, věkovém rozmezí. Nedílnou součástí je seznámení pedagogů s vlivem úrovně řeči na získávání školních dovedností, zejména na zvládání trivia i na případné potíže, které mohou vznikat vlivem oslabení v oblasti.
Pedagogové budou seznámeni s materiály, které mohou tvořit základní vodítko při řazení a hledání dalších námětů činností v oblasti řeči. Součástí kurzu je výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe.
Obsah kurzu:
ÚVOD
čtenářská pregramotnost, specifika v jednotlivých oblastech vývoje
propojení matematické, čtenářské a dalších pregramotností a gramotností
řeč jako základ myšlení, souvislosti s vývojem dalších oblastí – prostorové, zrakové vnímání…
potřeba komplexního, uceleného pohledu na dítě, propojenost a podmíněnost schopností a dovedností každého dítěte
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST
předpoklady pro čtení, psaní – vliv na čtenářskou pregramotnost a gramotnost
vztah ke čtenářství – možnosti podpory
VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ VÝVOJ ŘEČI
vliv jednotlivých schopností a dovedností (motorika, zrakové, sluchové zpracování vjemů…) na vývoj řeči
vliv sociálního prostředí na vývoj řeči
úloha MŠ, možnosti pedagoga
ŘEČ – JAZYKOVÉ ROVINY ŘEČI
rovina lexikálně sémantická
rovina morfologicko – syntaktická
rovina pragmatická
foneticko-fonologická rovina
ROVINA LEXIKÁLNĚ SÉMANTICKÁ – šíře slovníku a porozumění řeči
základní diagnostika řeči v rovině lexikálně sémantické
principy rozvoje slovní zásoby, chápání pojmů od pasivní roviny řeči (porozumění slovům) po aktivní rovinu (používání řeči)
budování slovníku v souvislostech, vedení k slovně logickým strukturám řeči od nadřazených pojmů (kategorizace) po vyšší slovně logické struktury – uvažování, usuzování
pojmy související s budováním pojmu přirozeného čísla.
základní možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti neodpovídá věku
výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe
ROVINA MORFOLOGICKO – SYNTAKTICKÁ – tvarosloví, větná stavba řeči
základní diagnostika řeči v rovině morfologicko – syntaktické
systematické podporování užívání slovních druhů, správné tvarosloví podpora větné stavby
základní možnosti intervence u dětí, kde vývoj v oblasti neodpovídá věku (zejména dysgramatismy v řeči)
výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe
ROVINA PRAGMATICKÁ – užití řeči v praxi
základní diagnostika řeči v pragmatické rovině
řeč v sociálním kontextu
verbální komunikace
neverbální komunikace
FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA – fonologické uvědomování, výslovnost řeči
fonetická rovina – fonematický sluch, artikulace. Seminář se nezaměřuje na výslovnost jednotlivých hlásek.
fonologická rovina – fonologické uvědomování
vztah se čtením a psaním
uvědomování si částí slov, slabiky, hlásky
výměna podnětů, zkušeností, odkazu na materiály, příklady dobré praxe
Získané kompetence:
Účastník umí získávat údaje o schopnostech a dovednostech dítěte v oblasti řeči.
Účastník se orientuje ve sledovaných oblastech, zná principy jejich vývojových posloupností, při stimulaci dokáže stanovit posloupnost podnětů a činností od jednodušších po obtížnější v závislosti na přirozených vývojových fázích řeči.
Účastník je schopen při práci s dítětem přizpůsobit volbu materiálu a instrukce podle kompetencí, které dítě zvládá či nezvládá, volí vhodné činnosti a možnosti intervence u dětí, kde vývoj řeči a fonologického uvědomování neodpovídá věku.